Založ si blog

Pozor škola!

Téma pôsobenia štátnej politiky v oblasti školstva aj napriek mnohým zmenám od roku 1989 je naďalej mimoriadne aktuálna. Sľuby zlepšenia stavu, podmienok a priebehu procesov v školstve bolo mnoho, ale akosi sa nenaplnili.

V tomto príspevku by som chcel oboznámiť širokú verejnosť s tromi najvýznamnejšími koncepčnými dokumentmi – Duch školy,  Konštantín a Milénium. S ich odkazom  a aktuálnosťou pre dnešok a ich dopadom na školský systém. Každý z čitateľov si bude môcť vytvoriť vlastný názor na to, nakoľko boli reformné opatrenia v školskej praxi účinné a nakoľko je úspešná samotná reforma.

Prvým pokusom o sformulovanie nového pohľadu na školstvo, nových všeobecných zásad a postavenie cieľov bol projekt DUCH ŠKOLY. Jeho autormi bola expertná skupina, ktorú zostavil minister školstva. Dokument sa mal teoretickým myslením napojiť na pokrokové európske a celosvetové pedagogické myslenie. Základom tvorby školského systému mali byť princípy demokracie, humanizmu, slobody. Prvýkrát deklaruje myšlienku zriaďovania súkromných a cirkevných škôl popri štátnych.

V tomto koncepčnom materiály sformulovali nové ciele pre demokratický  vzdelávací systém – vychovávať, formovať a zámerne rozvíjať:

  • psychicky i fyzicky zdravého jedinca,
  • kultúrneho, humánneho, demokratického (slobodného, ale pritom disciplinovaného), inteligentného a tvorivého človeka, pripraveného na permanentnú sebavýchovu, sebavzdelávanie, sebazdokonaľovanie;
  • osobnosť, ktorá sa neuspokojí s dosiahnutými cieľmi, ale ktorá si bude neustále klásť ďalšie a vyššie ciele a tieto sa bude snažiť dosahovať v záujme seba, rodiny, štátu, spoločnosti, ale najmä celospoločenského pokroku;
  • osobnosť, ktorá bude šťastná, ak budú šťastní aj iní, ktorej “ležia na srdci” aj osudy iných.

Z týchto základných cieľov vychádzali úlohy:

  • rozvíjať intelektuálne a kultúrne potreby jedinca tak, aby si cenil, obhajoval a vytváral najvyššie ľudské hodnoty
  • decentralizovať riadenie školstva, jeho odbyrokratizovanie a odpolitizovanie
  • aktívny prístup k sebavzdelávaniu, sebavýchove a sebautváraniu
  • osvojiť si základné nosné prvky vied
  • vychovávať ľudí so smelým, novátorským, tvorivým myslením
  • vytvoriť efektívny systém rekvalifikácie ľudí
  • racionálne využívať voľný čas
  • zefektívniť a rozšíriť vyučovanie cudzích jazykov, najmä angličtiny
  • využívať výpočtovú techniku pri vzdelávaní
  • vzdelávanie orientovať na vlastenectvo a internacionalizmus
  • zaraďovať do vyučovacieho procesu aj skupinové a kolektívne formy práce vzdelávaných
  • dať mládeži príležitosť pracovať s dospelými v reálnych životných situáciách
  • rozvíjať schopnosť adaptovať sa na rýchlo meniace podmienky práce

Tento materiál bol prvým pokusom pri reforme nášho školstva. Pokúsil sa naznačiť základné myšlienky vyjadrujúce podstatu demokratizácie, modernizácie a v určitom zmysle nového ducha československého školstva. Reformu školstva vo vtedajších dynamicky sa meniacich podmienkach nepripravovali ako niečo konečné, uzavreté. Nadčasovosť dokumentu potvrdzuje aj fakt, že niektoré úlohy sú aktuálne ešte aj dnes. Alebo je to dôsledok nedostatočne realizovanej reformy v školstve? Odpoveď na túto otázku si musí dať každý sám.

V ďalšom pokračovaní tohto príspevku pár vetami rozanalyzujeme ďalší projekt s názvom Konštantín z roku 1994.

Pozor škola! Časť druhá

09.11.2015

Po prvom, nesmelom pokuse vypracovať správu, ktorá spracuje všeobecné zásady nového ducha budúceho školstva (Duch školy, 1990) nasledoval druhý pokus. V roku 1994 expertná skupina, na podnet vlády, spracovala štúdiu štátnej politiky výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na obdobie rokov 1995 – 2015. Projekt nazvali KONŠTANTÍN – NÁRODNÝ PROGRAM VÝCHOVY [...]

Kedy bude slovenské školstvo v 21. storočí ?

16.10.2015

Viacerí z vás by na moju otázku mohli reagovať, či som prespal dobu však sme všetci v 21. storočí. Áno my sme, ale je tam aj naše školstvo, jeho metódy a spôsoby výchovy a vzdelávania? Začnime krátkym historickým diskurzom. Rakúsko-uhorská cisárovná Mária Terézia vydala 6. decembra 1774 Všeobecný školský poriadok pre Rakúsko a následne sa pokúsila aj o reformu [...]

SR Bratislava polícia UK zásah vyhrážky preverovanie BAX

Riaditeľ o bombových hrozbách: budovu sme vypratali do 10 minút. Podľa bezpečnostného experta je útok “anomália ako hrom”

07.05.2024 21:31

Výpoveď riaditeľa školy v Beckove a predsedu Asociace bezpečná škola z Českej republiky.

čaputová

Čaputová vetovala novelu zákona o múzeách a galériách

07.05.2024 19:28, aktualizované: 19:40

Namieta, že ňou dochádza k zníženiu štandardov transparentnosti a odbornosti pri obsadzovaní funkcií.

France China

Riziko zrážky francúzskych sudov s čínskymi autami. Macron robí záchranára vývozcom koňaku

07.05.2024 18:55

Peking sa dlhší čas vyhráža, že uvalí vysoké clo na dovoz koňaku z Francúzska. Mohol byť šéf Elyzejského paláca spokojný po debate s čínskym lídrom?

Predseda KDH Milan Majerský

Smer sa pri téme zmien pohlavia pridal k progresívnej opozícii, tvrdí šéf KDH

07.05.2024 16:52

Majerský hovorí o „premárnenej šanci zabrzdiť pomýlené ideológie, ktorých obeťami sú najmä zraniteľné dospievajúce deti“.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 6197x
Priemerná čítanosť článkov: 2066x

Autor blogu

Kategórie