Založ si blog

Kedy bude slovenské školstvo v 21. storočí ?

Viacerí z vás by na moju otázku mohli reagovať, či som prespal dobu však sme všetci v 21. storočí. Áno my sme, ale je tam aj naše školstvo, jeho metódy a spôsoby výchovy a vzdelávania?

Začnime krátkym historickým diskurzom. Rakúsko-uhorská cisárovná Mária Terézia vydala 6. decembra 1774 Všeobecný školský poriadok pre Rakúsko a následne sa pokúsila aj o reformu škôl v Uhorsku. 2. augusta 1777 schválila osobitnú štátnu normu: Ratio educationis. Touto časťou reformy poverila svojho syna Jozefa II., ktorý bol skutočným autorom a zavádzateľom reformy do praxe.

Realizácia školskej reformy reagovala na novú ekonomickú situáciu. Štát tak deklaroval záujem, aby všetci jeho obyvatelia dostali aspoň základné vzdelanie. Zložitejšie výrobné postupy vyžadovali takýchto pracovníkov. Základnou myšlienkou bolo, že „Štát nepotrebuje ľudí učených, ale dobrých poddaných“. Táto skutočnosť mu zároveň dávala šancu ideovo pôsobiť na poddaných. Tí mali byť vychovávaní v duchu záujmov panovníckeho domu.  Mária Terézie a Jozefa II. vyhlasovali, že škola je a vždy bude politická záležitosť.

Ďalšiu dôležitú reformu sme dostali do vienka vo februári 1948, kedy vyšiel Zákon o jednotnej škole, ktorý uviedol množstvo obsahových a ideologických zmien v duchu vtedajšej ideológie. Školský systém rozvinutej socialistickej spoločnosti znížil tvorivosť škôl i učiteľov.  Ku každej inovácií sa vyžadoval súhlas ministerstva.

Zmeny v našej spoločnosti po roku 1989 si vyžiadali zmenu dovtedajšieho systému školstva na školstvo obsahovo zamerané na potreby súčasného stavu a aby bolo v súlade so zásadami vlastenectva, humanity a demokracie.

Je to ale v skutočnosti tak. Nie sme ešte vždy v 19.-om storočí, keď štát potreboval obyvateľom s nízkym vzdelaním, nie príliš učených a dobrých poddaných. Nemáte dojem, že vzdelanie podlieha ešte vždy záujmu vládnej vrstvy? Ak to tak vidíte tak má školstvo ešte ďaleko do 21. storočia.

Alebo nadobúdate dojem, že školstvo prechádza množstvom obsahových a ideologických zmien a že je obmedzovaná tvorivosť škôl a učiteľov. Tak sa školstvo nachádza v 20.-om storočí.

Škola stojí pred základnými problémami modernej spoločnosti: explóziou informácii, požiadavkami búrlivo sa rozvíjajúcej vedy a techniky, vplyvom prostriedkov masovej informácie, urbanizáciou, porušením starých vzorov, problémami anonymity, odcudzenia atď.“ Ak si myslíte, že opisujem súčasný stav školstva tak ste na omyle. Tento text je súčasťou správy Duch školy z roku 1990. Ešte jedna veta z tejto správy: „Za hlavné príčiny neuspokojivého stavu československého školstva považujeme najmä: administratívno-byrokratické a príliš centralizované riadenie školstva; nekompetentné zásahy aparátu KSČ do školstva; nízky podiel štátneho rozpočtu na školstvo; strnulosť jednotlivých typov a stupňov škôl; nedostatky v prijímaní žiakov i učiteľov na školy; zneváženie spoločenského postavenia učiteľa, potláčanie jeho osobnosti; nízku kompetenciu mnohých riadiacich pracovníkov v školstve, ale i niektorých učiteľov; rozmach protekcionárstva, rodinkárstva, korupcie, lajdáctva.“  

Pokiaľ spoznávate stav súčasného školstva v tomto popise, tak 21. storočie je ešte pre naše školstvo vzdialené.

Kedy bude slovenské školstvo v 21. storočí?

Keď predchádzajúce dve vety zo správy z roku 1990 nebudú aktuálne aj v súčasnosti.

Pozor škola! Časť druhá

09.11.2015

Po prvom, nesmelom pokuse vypracovať správu, ktorá spracuje všeobecné zásady nového ducha budúceho školstva (Duch školy, 1990) nasledoval druhý pokus. V roku 1994 expertná skupina, na podnet vlády, spracovala štúdiu štátnej politiky výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na obdobie rokov 1995 – 2015. Projekt nazvali KONŠTANTÍN – NÁRODNÝ PROGRAM VÝCHOVY [...]

Pozor škola!

25.10.2015

Téma pôsobenia štátnej politiky v oblasti školstva aj napriek mnohým zmenám od roku 1989 je naďalej mimoriadne aktuálna. Sľuby zlepšenia stavu, podmienok a priebehu procesov v školstve bolo mnoho, ale akosi sa nenaplnili. V tomto príspevku by som chcel oboznámiť širokú verejnosť s tromi najvýznamnejšími koncepčnými dokumentmi – Duch školy, Konštantín [...]

fico, šimečka

Prieskum: Smer vedie, ale PS a Hlas sú blízko. V parlamente by boli aj SNS a Republika

28.04.2024 14:45

Najvyššie preferencie v apríli má strana Smer, ktorá by získala 21,1 percenta hlasov. V parlamente by bolo podľa prieskumu Focusu 7 strán.

Erik Tomáš

Hlas chce mať šéfa NR SR, odvoláva sa na koaličnú dohodu. Podľa Gröhlinga Danko zablokoval voľbu predsedu

28.04.2024 14:41

Pokiaľ by nebol zvolený predseda parlamentu z Hlasu-SD, strana to môže považovať za porušenie platnej koaličnej dohody.

Rafah

Abbás: Útoku na Rafah môžu zabrániť len Spojené štáty

28.04.2024 13:30

Plánovanej pozemnej operácii izraelskej armády v Rafahu na juhu Pásma Gazy môžu zabrániť iba Spojené štáty, uviedol Mahmúd Abbás.

Rusko, Deň víťazstva

Poľský minister: Západ má na výber, či porazí Rusko na Ukrajine alebo na poľských hraniciach

28.04.2024 12:48

Sikorski tvrdí, že keby Putin vyhral, bol by ako Hitler. Zmocnil by sa priemyslu a Ukrajincov by poslal bojovať ďalej na západ.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 6178x
Priemerná čítanosť článkov: 2059x

Autor blogu

Kategórie