Po prvom, nesmelom pokuse vypracovať správu, ktorá spracuje všeobecné zásady nového ducha budúceho školstva (Duch školy, 1990) nasledoval druhý pokus. V roku 1994 expertná skupina, na podnet vlády, spracovala štúdiu štátnej politiky výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na obdobie rokov 1995 – 2015. Projekt nazvali KONŠTANTÍN – NÁRODNÝ PROGRAM VÝCHOVY A VZDELÁVANIA.
Projekt Konštantín poskytuje víziu, ktorou by sa na Slovensku mohlo uberať školstvo až do roku 2015. Teda až do konca aktuálneho roku. Z tohto dôvodu bude veľmi zaujímavé prejsť si tento dokument, ktorý si stanovil náročný cieľ: „formulovať predstavy o tom, akým smerom by sa výchovno-vzdelávací systém Slovenskej republiky mal uberať, aby sa dokázal vyrovnať s predpokladanými požiadavkami, ktoré hospodársky a politický vývoj štátu a procesy vytvárania tesnejšieho medzinárodného spoločenstva Európy môžu klásť na obyvateľov Slovenska v blízkej i vzdialenejšej budúcnosti.“
Základné tézy školského systému boli definované nasledovne:
- sloboda a zodpovednosť jednotlivca za vzdelávanie
- právo rodičov na výber školy
- právo na vzdelávanie zodpovedajúce predpokladom a záujmom
- tolerancia názorového, etnického, kultúrneho, rasového, sociálneho vedomia a prejavu
- verejný charakter vzdelania
- pluralizmus foriem vzdelávania
- autonómnosť a samosprávnosť vzdelávacích inštitúcií
- otvorenosť vzdelávacích inštitúcií pre vstup verejnosti do riadenia výchovy a vzdelávania
- celoštátne osnovy a štandardy vedomostí
- zabezpečenie kontroly dodržiavania práv a tvorba legislatívy zo strany štátu
- kontrola úrovne vzdelávania v rozsahu stanovenom zákonom
- zabezpečenie podmienok na rovnoprávny prístup k vzdelávaniu
- objektívny a transparentný systém financovania vzdelávania
- normatívy poskytovaných služieb za prostriedky venované na vzdelávanie zo štátneho rozpočtu
- podporovanie a zabezpečovanie vzdelávania štátom, vzdanie sa nároku na monopol v poskytovaní vzdelávacích služieb
Projekt načrtol aj zmenu obsahu vzdelávania. Odporúčal päť obsahových celkov vyučovania:
- Rozvoj komunikačných schopností – zameraných na slovenský jazyk a jeden cudzí jzyk
- Sprostredkovanie kultúrneho bohatstva
- Porozumenie prírode a svetu
- Porozumenie človeku a jeho miestu vo svete
- Sprostredkovanie základov technológií
Jedným z najvýznamnejších návrhov bola principiálna zmena financovania. Doteraz boli financované školy, projekt Konštantín zavádza financovanie vzdelania žiaka. Rozdiel medzi dnešným financovaním a návrhom v dokumente je ten, že štát by poskytoval finančné prostriedky na vzdelanie priamo rodičom žiaka a tí ich poskytnú škole, ktorú si vybrali. Rozpočty škôl by potom boli vytvorené vkladmi rodičov.
Predložený projekt nemá obdobu v novodobej histórii edukačných reforiem na Slovensku. Materiál nešpecifikuje v detailoch všetky realizačné kroky, napriek tomu je systémovo závažným a prvým, ktorý by bol umožnil prejsť k praktickej realizácii transformácie vzdelávania na Slovensku. Je preto na škodu, že sa naň vo veľmi krátkom čase zabudlo. Určite to bolo zapríčinené aj tým, že vláda ktorá poverila expertnú skupinu vypracovaním tohto materiálu bola pri moci len krátke obdobie od 15. 3. 1994 do 13. 12. 1994. Predsedom vlády bol Jozef MORAVČÍK, ministrom školstva a vedy Ľubomír HARACH. Mená týchto dvoch osôb je nutné spomenúť, lebo do slovenskej spoločnosti a do školstva vniesli princípy demokracie, slobody, otvorenosti a zodpovednosti. Aj napriek krátkemu obdobiu vládnutia mali odvahu pustiť sa do koncepčných vecí. Ich prínos pre rozvoj demokratickej spoločnosti bol väčší ako prínos mnohých ďalších /všetkých?/ prichádzajúcich po nich. Po tomto období vládu nad Slovenskom prebral Vladimír Mečiar a všetci vieme aké obdobie čakalo našu spoločnosť.
Projekt Konštantín – národný program výchovy a vzdelávania bol nadčasový plán, ktorý je aktuálny aj dnes a je nešťastím pre naše školstvo, že mal len krátku životnosť.
Ách, bože božínku ..... ...
uz vidim, ako "romsky obcania",... ...
Celá debata | RSS tejto debaty