Pozor škola! Časť druhá

Po prvom, nesmelom pokuse vypracovať správu, ktorá spracuje všeobecné zásady nového ducha budúceho školstva (Duch školy, 1990) nasledoval druhý pokus. V roku 1994 expertná skupina, na podnet vlády, spracovala štúdiu štátnej politiky výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na obdobie rokov 1995 – 2015. Projekt nazvali KONŠTANTÍN – NÁRODNÝ PROGRAM VÝCHOVY A VZDELÁVANIA.

Projekt Konštantín poskytuje víziu, ktorou by sa na Slovensku mohlo uberať školstvo až do roku 2015. Teda až do konca aktuálneho roku. Z tohto dôvodu bude veľmi zaujímavé prejsť si tento dokument, ktorý si stanovil náročný cieľ: „formulovať predstavy o tom, akým smerom by sa výchovno-vzdelávací systém Slovenskej republiky mal uberať, aby sa dokázal vyrovnať s predpokladanými požiadavkami, ktoré hospodársky a politický vývoj štátu a procesy vytvárania tesnejšieho medzinárodného spoločenstva Európy môžu klásť na obyvateľov Slovenska v blízkej i vzdialenejšej budúcnosti.“

Základné tézy školského systému boli definované nasledovne:

  • sloboda a zodpovednosť jednotlivca za vzdelávanie
  • právo rodičov na výber školy
  • právo na vzdelávanie zodpovedajúce predpokladom a záujmom
  • tolerancia názorového, etnického, kultúrneho, rasového, sociálneho vedomia a prejavu
  • verejný charakter vzdelania
  • pluralizmus foriem vzdelávania
  • autonómnosť a samosprávnosť vzdelávacích inštitúcií
  • otvorenosť vzdelávacích inštitúcií pre vstup verejnosti do riadenia výchovy a vzdelávania
  • celoštátne osnovy a štandardy vedomostí
  • zabezpečenie kontroly dodržiavania práv a tvorba legislatívy zo strany štátu
  • kontrola úrovne vzdelávania v rozsahu stanovenom zákonom
  • zabezpečenie podmienok na rovnoprávny prístup k vzdelávaniu
  • objektívny a transparentný systém financovania vzdelávania
  • normatívy poskytovaných služieb za prostriedky venované na vzdelávanie zo štátneho rozpočtu
  • podporovanie a zabezpečovanie vzdelávania štátom, vzdanie sa nároku na monopol v poskytovaní vzdelávacích služieb

Projekt načrtol aj zmenu obsahu vzdelávania. Odporúčal päť obsahových celkov vyučovania:

  • Rozvoj komunikačných schopností – zameraných na slovenský jazyk a jeden cudzí jzyk
  • Sprostredkovanie kultúrneho bohatstva
  • Porozumenie prírode a svetu
  • Porozumenie človeku a jeho miestu vo svete
  • Sprostredkovanie základov technológií

Jedným z najvýznamnejších návrhov bola principiálna zmena financovania. Doteraz boli financované školy, projekt Konštantín zavádza financovanie vzdelania žiaka. Rozdiel medzi dnešným financovaním a návrhom v dokumente je ten, že štát by poskytoval finančné prostriedky na vzdelanie priamo rodičom žiaka a tí ich poskytnú škole, ktorú si vybrali. Rozpočty škôl by potom boli vytvorené vkladmi rodičov.

Predložený projekt nemá obdobu v novodobej histórii edukačných reforiem na Slovensku. Materiál nešpecifikuje v detailoch všetky realizačné kroky, napriek tomu je systémovo závažným a prvým, ktorý by bol umožnil prejsť k praktickej realizácii transformácie vzdelávania na Slovensku. Je preto na škodu, že sa naň vo veľmi krátkom čase zabudlo. Určite to bolo zapríčinené aj tým, že vláda ktorá poverila expertnú skupinu vypracovaním tohto materiálu bola pri moci len krátke obdobie od 15. 3. 1994 do 13. 12. 1994. Predsedom vlády bol Jozef MORAVČÍK, ministrom školstva a vedy Ľubomír HARACH. Mená týchto dvoch osôb je nutné spomenúť, lebo do slovenskej spoločnosti a do školstva vniesli princípy demokracie, slobody, otvorenosti a zodpovednosti. Aj napriek krátkemu obdobiu vládnutia mali odvahu pustiť sa do koncepčných vecí. Ich prínos pre rozvoj demokratickej spoločnosti bol väčší ako prínos mnohých ďalších /všetkých?/ prichádzajúcich po nich. Po tomto období vládu nad Slovenskom prebral Vladimír Mečiar a všetci vieme aké obdobie čakalo našu spoločnosť.

Projekt Konštantín – národný  program výchovy a vzdelávania bol nadčasový plán, ktorý je aktuálny aj dnes a je nešťastím pre naše školstvo, že mal len krátku životnosť.

 

 

 

Pozor škola!

25.10.2015

Téma pôsobenia štátnej politiky v oblasti školstva aj napriek mnohým zmenám od roku 1989 je naďalej mimoriadne aktuálna. Sľuby zlepšenia stavu, podmienok a priebehu procesov v školstve bolo mnoho, ale akosi sa nenaplnili. V tomto príspevku by som chcel oboznámiť širokú verejnosť s tromi najvýznamnejšími koncepčnými dokumentmi – Duch školy, Konštantín [...]

Kedy bude slovenské školstvo v 21. storočí ?

16.10.2015

Viacerí z vás by na moju otázku mohli reagovať, či som prespal dobu však sme všetci v 21. storočí. Áno my sme, ale je tam aj naše školstvo, jeho metódy a spôsoby výchovy a vzdelávania? Začnime krátkym historickým diskurzom. Rakúsko-uhorská cisárovná Mária Terézia vydala 6. decembra 1774 Všeobecný školský poriadok pre Rakúsko a následne sa pokúsila aj o reformu [...]

rokovanie vlády, Kamil Šaško

Padne dohoda s lekármi? Na rade je Šaško. Odborníci: Dal si herkulovské úlohy, Ficova vláda má antireformnú DNA

21.11.2024 07:30

Odborníci si myslia, že vláda nakoniec ustúpi. Viaceré body memoranda sú však podľa nich nesplniteľné a potrebujú aktualizáciu.

Bernie Sanders

Americký Senát zablokoval návrh na zastavenie transferu zbraní pre Izrael

21.11.2024 06:55

Reuters spresnil, že všetky hlasy na podporu rezolúcie pochádzali z radov demokratov.

Russia Leningrad Siege

Čas vrahov v službách štátu: Ruskí 'hrdinovia' zaplavujú ulice násilím

21.11.2024 06:30

Ľudia, ktorí spáchali ohavné zločiny - vrahovia, násilníci, kanibalovia a pedofili - nielenže sa vyhýbajú trestu, ale sú oslavovaní ako hrdinovia.

vojna na Ukrajine, Kyjev

ONLINE: Sullivan: Nie je to len o zbraniach, Ukrajina potrebuje viac vojakov. Zalužnyj: Naučte sa nebáť smrti

21.11.2024 06:30, aktualizované: 07:22

Dodali sme Abramsy, F-16, Patrioty, ale nie je priama úmera medzi zbraňami a výsledkami. Ukrajina potrebuje viac ľudí na fronte, povedal Sullivan, Bidenov poradca.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 6417x
Priemerná čítanosť článkov: 2139x

Autor blogu

Kategórie