Založ si blog

Pozor škola!

Téma pôsobenia štátnej politiky v oblasti školstva aj napriek mnohým zmenám od roku 1989 je naďalej mimoriadne aktuálna. Sľuby zlepšenia stavu, podmienok a priebehu procesov v školstve bolo mnoho, ale akosi sa nenaplnili.

V tomto príspevku by som chcel oboznámiť širokú verejnosť s tromi najvýznamnejšími koncepčnými dokumentmi – Duch školy,  Konštantín a Milénium. S ich odkazom  a aktuálnosťou pre dnešok a ich dopadom na školský systém. Každý z čitateľov si bude môcť vytvoriť vlastný názor na to, nakoľko boli reformné opatrenia v školskej praxi účinné a nakoľko je úspešná samotná reforma.

Prvým pokusom o sformulovanie nového pohľadu na školstvo, nových všeobecných zásad a postavenie cieľov bol projekt DUCH ŠKOLY. Jeho autormi bola expertná skupina, ktorú zostavil minister školstva. Dokument sa mal teoretickým myslením napojiť na pokrokové európske a celosvetové pedagogické myslenie. Základom tvorby školského systému mali byť princípy demokracie, humanizmu, slobody. Prvýkrát deklaruje myšlienku zriaďovania súkromných a cirkevných škôl popri štátnych.

V tomto koncepčnom materiály sformulovali nové ciele pre demokratický  vzdelávací systém – vychovávať, formovať a zámerne rozvíjať:

  • psychicky i fyzicky zdravého jedinca,
  • kultúrneho, humánneho, demokratického (slobodného, ale pritom disciplinovaného), inteligentného a tvorivého človeka, pripraveného na permanentnú sebavýchovu, sebavzdelávanie, sebazdokonaľovanie;
  • osobnosť, ktorá sa neuspokojí s dosiahnutými cieľmi, ale ktorá si bude neustále klásť ďalšie a vyššie ciele a tieto sa bude snažiť dosahovať v záujme seba, rodiny, štátu, spoločnosti, ale najmä celospoločenského pokroku;
  • osobnosť, ktorá bude šťastná, ak budú šťastní aj iní, ktorej “ležia na srdci” aj osudy iných.

Z týchto základných cieľov vychádzali úlohy:

  • rozvíjať intelektuálne a kultúrne potreby jedinca tak, aby si cenil, obhajoval a vytváral najvyššie ľudské hodnoty
  • decentralizovať riadenie školstva, jeho odbyrokratizovanie a odpolitizovanie
  • aktívny prístup k sebavzdelávaniu, sebavýchove a sebautváraniu
  • osvojiť si základné nosné prvky vied
  • vychovávať ľudí so smelým, novátorským, tvorivým myslením
  • vytvoriť efektívny systém rekvalifikácie ľudí
  • racionálne využívať voľný čas
  • zefektívniť a rozšíriť vyučovanie cudzích jazykov, najmä angličtiny
  • využívať výpočtovú techniku pri vzdelávaní
  • vzdelávanie orientovať na vlastenectvo a internacionalizmus
  • zaraďovať do vyučovacieho procesu aj skupinové a kolektívne formy práce vzdelávaných
  • dať mládeži príležitosť pracovať s dospelými v reálnych životných situáciách
  • rozvíjať schopnosť adaptovať sa na rýchlo meniace podmienky práce

Tento materiál bol prvým pokusom pri reforme nášho školstva. Pokúsil sa naznačiť základné myšlienky vyjadrujúce podstatu demokratizácie, modernizácie a v určitom zmysle nového ducha československého školstva. Reformu školstva vo vtedajších dynamicky sa meniacich podmienkach nepripravovali ako niečo konečné, uzavreté. Nadčasovosť dokumentu potvrdzuje aj fakt, že niektoré úlohy sú aktuálne ešte aj dnes. Alebo je to dôsledok nedostatočne realizovanej reformy v školstve? Odpoveď na túto otázku si musí dať každý sám.

V ďalšom pokračovaní tohto príspevku pár vetami rozanalyzujeme ďalší projekt s názvom Konštantín z roku 1994.

Pozor škola! Časť druhá

09.11.2015

Po prvom, nesmelom pokuse vypracovať správu, ktorá spracuje všeobecné zásady nového ducha budúceho školstva (Duch školy, 1990) nasledoval druhý pokus. V roku 1994 expertná skupina, na podnet vlády, spracovala štúdiu štátnej politiky výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na obdobie rokov 1995 – 2015. Projekt nazvali KONŠTANTÍN – NÁRODNÝ PROGRAM VÝCHOVY [...]

Kedy bude slovenské školstvo v 21. storočí ?

16.10.2015

Viacerí z vás by na moju otázku mohli reagovať, či som prespal dobu však sme všetci v 21. storočí. Áno my sme, ale je tam aj naše školstvo, jeho metódy a spôsoby výchovy a vzdelávania? Začnime krátkym historickým diskurzom. Rakúsko-uhorská cisárovná Mária Terézia vydala 6. decembra 1774 Všeobecný školský poriadok pre Rakúsko a následne sa pokúsila aj o reformu [...]

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

novela Trestného zákona, parlament

Poslanci majú v roku 2024 zarábať vyše 6600 eur. K platu patria ešte paušálne náhrady

26.04.2024 17:17

Plat poslanca určuje zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR.

AfD / Alternatíva pre Nemecko /

Neplatili ma Rusi, prijal som od nich len malé balíčky, povedal nemecký poslanec Bystroň

26.04.2024 16:42

Bystroň na otázku magazínu prijímanie balíčkov priamo nepoprel, celú kauzu potom označil za kampaň proti nemu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 6173x
Priemerná čítanosť článkov: 2058x

Autor blogu

Kategórie